woensdag 11 juli 2012

Maandag 9 juli, 351e dag.

Emma is de havenmeester, als we in haar kantoortje komen om de liggelden te betalen en vragen waar de douches zijn, staat ze ons keurig te woord. Als ze hoort waar we vandaan komen en wat voor een reis we gemaakt hebben wordt ze helemaal enthousiast. Zelf doet ze in de winter niet anders, n.m grote, dure zeiljachten overvaren van de Carieb naar de middellandse zee. Haar enthousiasme kent geen grenzen. Ze komt achter haar bureautje vandaan en maakt stuurbewegingen. Midden in de nacht, zegt ze, met duizenden sterren aan de hemel, achter het roer van zo´n zeilschip met 25 tot 30 knopen wind! Haar ogen beginnen helemaal te stralen! Yes, Emma, we weten er alles van en we hopen dat je het nog vaak mag meemaken, maar by the way, waar zijn de douches. Schoongewassen lopen we een half uurtje later door Falmouth samen met enkele honderden toeristen. Het is volop vakantie en dat is aan alles te merken. Ondanks de regen is heel Engeland buiten, met maffe hoedjes, kleurrijke paraplu´s en wapperende regenjassen, wel met korte broek, het is tenslotte holiday. De 'Fish and Chips' tentjes zitten afgeladen vol. Falmouth heeft een prachtig nieuw Maritiem Museum en je kunt ons geen groter plezier doen. De Engelsen zijn trots op hun zeehelden uit het verleden maar ook de hedendaagse helden krijgen in het museum volop aandacht. Robin Knox Johnston bijvoorbeeld, als eerste zeilde hij in 1968 met zijn kleine schip 'Suhaili', solo, non stop de wereld rond en deed er 312 dagen over. In 2004 deed de Engelse zeilster Ellen Mac Arthur hetzelfde in 72 ! dagen. Beide helden vertrokken uit Falmouth en toen Ellen Mac Arthur terugkwam meerde ze haar schip netjes af bij het museum, waar het inmiddels zwart zag van de mensen die haar toejuichten. Open bootjes van Olympische gouden plak winnaars hangen in de enorme lichte hal aan kabels vanaf de plafondbalken. Er is veel educatief, vooral voor kinderen is er van alles te doen en te leren. Met een joystick een supertanker de haven van Falmouth binnenvaren. De stromingen van water zelf regelen, met kleine op afstand bedienbare zeilbootjes racen, ze amuseren zich en leren gelijktijdig. Veel aandacht voor Coast Guard en de Resque. Spectaculaire filmbeelden vanuit de helikopters tijdens de ramp van de Fastnest race in 1979. Een zeilrace vanuit de Solent naar de Fastnet Rock bij Ierland en terug. Iets meer dan 600 mijl. Een zware tot zeer zware storm met orkaankracht bracht het veld van de honderden schepen in grote problemen. Een grootscheepse reddingsactie heeft veel zeilers gered, voor vijftien zeilers kwam de redding te laat.
Ook beelden en geluisopnamen van het vrachtschip de 'Flying Enterprise' dat in 1951, na een zware storm met slagzij, door verschoven lading, op de Atlantische Oceaan dreef. De bemanning werd van boord gehaald, alleen de Deense kapitein wilde aan boord blijven. De sleepboot 'Turmoil' probeerde, met het zwaar slagzij makende schip, de haven van Falmouth te bereiken. De wereld hield zijn adem in. Het was elke dag 'breaking news'. Slechts enkele dagen varen nog en dan zou het schip veilig binnen zijn. Het heeft niet zo mogen zijn, het schip begon te kapseizen en kapitein Kurt Carlsen sprong het water in en probeerde zo snel mogelijk van het zinkende schip weg te zwemmen. Een hachelijk moment. De sleepboot kon hem gelukkig veilig uit het water halen en kapitein Kurt Carlsen werd 'even' een wereldberoemde man. Ik was toen een jongetje van tien jaar oud en zat elke dag naar de radio te luisteren, een groot Philips toestel, met zo'n groen oog om de ontvangst goed te regelen. De dag dat de 'Flying Enterprise' zonk en het bericht door de radio kwam, huilde ik tranen met tuiten en was volgens m'n moeder niet tot bedaren te krijgen!
Midden in de grote hal van het indrukwekkende museum staat een prachtig door stoom aangedreven plezierjachtje uit 1866, de 'Waterlily'. Het was de tijd dat de upper classes het water als vertier ontdekte. Op een mooie zwart-wit foto is het scheepje te zien varend op idyllische een rivier. De heren in smetteloos witte kostuums met hoedjes en de dames in schitterende lange jurken. Met bloemen gedecoreerde hoeden, parasolletjes en voiles. Het rijke leven, de dagen vullend met deftige conversaties en picnics in de zon. Wat een contrast met alle andere maritieme zaken! Al met al een prima besteding van onze tijd in Falmouth. Op weg naar de boot toch nog maar een van de vele kroegen die hier zijn bezoeken en ook daar ademt alles de sfeer van scheepvaart uit. Terug aan boord bekijken we de gribfiles en zien dat er aan het einde van de week weer slecht weer aan zit te komen. Wind, zeven en acht beaufort met veel regen. Besluiten om morgen maar gelijk te vertrekken en zien of we voor die tijd de Solent kunnen halen, een afstand van 150 mijl.
Beer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten